måndag 26 november 2012

Kommentar till Linnea, Tjänst A: Funktioner i Youtube

Kommentar till Linneas inlägg om ”Funktioner i Youtube”.
Här länken till Linneas inlägg: 
http://linneaddb.blogg.se/2012/november/youtube-vilka-funktioner-finns-2.html


Hej Linnea :)
Jag tycker du har beskrivit funktionerna i Youtube och vad man kan använda det till på ett lättbegripligt och bra sätt. Men jag saknar att du inte har med funktionen tummen upp/tummen ner och hur den kan brukas/missbrukas. Då den funktionen fungerar på liknande sätt på Youtube som på andra sociala siter hittade jag en artikel som beskriver lite grann om hur den kan missbrukas.

Anthony (Anthony 2007) skriver bland annat att jakten att få mest likes (tummen upp) degraderar kvaliteten på kommentarerna på en websida (i det här fallet, kommentarer till videos), att det distraherar användare från att diskutera viktiga ämnen. Detta har lett till att man i högre grad trycker på tummen upp kommentarer som kanske inte är relevanta, och gör att relevanta kommentar hamnar längre ned. Han nämner även att rädslan för att få sin kommentar/video nedröstad gör att folk som har något unikt att säga hellre väljer att inte säga något alls.

Jag hittade även en artikel på Acm Digital library som diskuterar tummen upp/ner systemet, visserligen är den mer generell över flera sociala medier, men jag tror du kan ha nytta av den ändå :)

Bian (Bian m fl. 2008) skriver att inte alla användares röster är trovärdiga, då många tummen upp/ner röster är skrivna med inte mycket tanke bakom. Dem nämner även att många utnyttjar detta system för att lura hur youtube rankar videos/kommentarer för att komma högre i sökresultaten, antingen för skojs skull eller att tjäna pengar.

Kan det hända att företag anlitar bulvaner för att gilla ett företags vidoes, eller kommentarer som är positiva för ett företag, eller kan likaväl trycka på tummen ner på en kommentar som inte är bra PR för ett företag så att den kommer längre ned och kanske inte syns för många? Jag tror du kan ha nytta av den artikeln om du vill skriva om för och nackdelar med tummen upp/ner när det kommer till marknadsföring och använda sig utav Youtube.

Annars är det bra jobbat
Tummen upp för dig Linnea och lycka till med resten av tjänsterna :)

Med vänlig hälsning
Niklas Vedberg

Ref lista:

Anthony (2011) How the thumbsup/like button is dumbing users down. [Elektronisk]Tillgänglig: < http://uxmovement.com/thinking/how-the-thumbs-uplike-button-is-dumbing-users-down/ >
[2012-11-26]

Jiang Bian, Yandong Liu, Eugene Agichtein, and Hongyuan Zha. (2008). A few bad votes too many?: towards robust ranking in social media. In Proceedings of the 4th international workshop on Adversarial information retrieval on the web (AIRWeb '08), Carlos Castillo, Kumar Chellapilla, and Dennis Fetterly (Eds.). ACM, New York, NY, USA, 53-60. DOI=10.1145/1451983.1451997 http://doi.acm.org.ezproxy.server.hv.se/10.1145/1451983.1451997 [Elekronisk] Tillgänglig: < http://dl.acm.org.ezproxy.server.hv.se/citation.cfm?id=1451983.1451997&coll=DL&dl=ACM&CFID=212035199&CFTOKEN=30886493 >


1 kommentar: