fredag 23 november 2012

Tjänst A: Inlägg 3 - Använda vodcast som kanal för marknadsföring

Tjänst A: Inlägg 3 – Använda vodcasting som kanal för marknadsföring

Vad behöver man tänka på som annonsör för att nå ut med sitt budskap och vad är annorlunda med vodcasting som kanal att nå ut med reklam till skillnad från traditionellt media såsom Tv och tidningar?

Felix och Stolarz menar på att i massmedia (tv, tidningar) behöver annonsörer nå ut med sitt budskap till hundratusentals potientiella kunder. Ju mer generellt mediumet är, desto bredare måste budskapet vara för att nå ut till den stora massa för att vara lönsamt (Felix & Stolarz 2006, s.70). Pod/vodcast som kanal är annorlunda på så sätt att företag istället behöver satsa på en mindre koncentrerad grupp av kunder och därmed göra reklamen mer användar riktad, för att i förlängningen bygga relation med sina kunder och stärka varumärkes kännedomen. Fördelen med detta är att få kunder att känna samhörighet med likasinnade, det är även lättare för både för både kunder och företaget att ge och få feedback när det är en mindre demografisk grupp reklamen riktar sig mot (Felix & Stolarz 2006, s.72-73 samt s. 77-78).

Att kunder aktivt måste ladda ned en pod/vodcast gör det enkelt för företag att följa hur många folk som faktiskt tagit del av deras vodcast, dock blir svårigheten att veta hur många av dessa som faktiskt lyssnade på den eller hur många gånger (Bowman 2006). Audible har utvecklat en tjänst som kallas Wordcast vilket kan spåra hur länge hur länge ett material lyssnats på och även ifall något reklam inslag varit aktivt, dock gäller det vilken typ av aggregering (RSS läsare) kunden har för att det skall fungera optimalt (Felix & Stolarz 2006, s.81).

Exempel på hur man kan få pod/vodcast riktad reklam kännas mindre påträngande är att använda sig utav en kort reklam snutt som för spelar kort innan själva videon istället för att avbryta mitt i filmen. Youtube har att där man kan aktivt kan avbryta reklamen i början samt även att dem använder sig utav överlagrings reklam, vilket är att en liten reklam banner dyker upp i nederkanten av videon som inte förstör upplevelsen. Andra sätt för att föra in reklam partier i vodcast videos är att baka in hyperlänkar som användaren klickar på för slussas vidare ifall den vill veta mer om produkten, samt göra vissa objekt klickbar genom att ha andra färger på dem vilket drar uppmärksamhet. Då det är användaren själv som aktivt väljer att ta del av reklamen på detta sätt genom att klicka på det, upplevs därför den riktade reklamen mindre påträngande (Goa m fl. 2010).

Ytterligare sätt att få reklamen mindre påträngande är att få till en dokumentär känsla på videon, vilket gör att tittaren inte upplever det som en reklam förrän i slutet. Det andra sättet är att skapa en tävling där företaget engagerar sina kunder genom bidraga med egna videos, där man även kan se, rösta och kommentera varandras bidrag (Scott 2007). Sony vars kampanj för Playstation 3, har gjort en dokumentär i episoder om karaktären Kevin Butler, där man först i slutet får reda på vad det är som görs reklam om (Youtube 2010). 

Ref lista

Felix, Lionel & Stolarz, Damien (2006). Hands-on guide to video blogging and podcasting :
emerging media tools for business communication. Amsterdam; Elsevier.

Bowman, J. (2006). Getting plugged on the podcast. Media. [Elektronisk] Tillgänglig:< http://ezproxy.server.hv.se/login?url=http://search.proquest.com/docview/206281560?accountid=14825 >
 [2012-11-22] 

Scott, David M. (2007). You oughta be in pictures. EContent, 30(6), 64-64. [Elektronisk] Tillgänglig:< http://ezproxy.server.hv.se/login?url=http://search.proquest.com/docview/213816970?accountid=14825>
 [2012-11-22]

Gao ,Wen & Tian, Yonghong & Huang, Tiejun &Yang, Qiang . (2010). Vlogging: A survey of videoblogging technology on the web. ACM Comput. Surv. 42, 4, Article 15 (June 2010), 57 pages. DOI=10.1145/1749603.1749606 http://doi.acm.org.ezproxy.server.hv.se/10.1145/1749603.1749606
[Elektronisk]Tillgänglig: < http://dl.acm.org.ezproxy.server.hv.se/citation.cfm?id=1749603.1749606&coll=DL&dl=ACM&CFID=208250886&CFTOKEN=97819450 >
[2012-11-22]

Youtube (2010) Kevin Butler PS3 Commercials. [Elektronisk] Tillgänglig: < http://www.youtube.com/watch?v=9ONtyilKg8Q >
 [2012-11-23]


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar