tisdag 11 december 2012

Kommentar till Linnea Tjänst B inlägg Facebook: Marknadsföring

Kommentar till Linnea Tjänst B inlägg Facebook: Marknadsföring.

Inlägget kan hittas här: http://www.youtube.com/watch?v=rCbE0EQ-2kQ
Hennes youtube kanal kan hittas här:
http://www.youtube.com/user/DDB302Linnea?feature=watch

Hej Linnea :)
Jag tycker du har gjort bra videos om facebook marknadsföring som har kort och koncis info så att man som betraktare lätt kan hänga med, vilket det inte hade blivit om det hade varit för mycket text.

Lite längre fram i videon när du tar upp exemplet om västtrafiks facebooksida där en nöjd kund skriver på deras sida tar du upp vikten av tvåvägs kommunikationen.

Om du vill skriva mer om vikten av tvåvägs kommunikationen på facebook i din essä hittade jag en artikel jag tror kan vara till nytta för dig som handlar om att engagera sina kunder på facebook.

Att just vara personlig i sina inlägg mot kunder menar Harris & Dennis (Harris & Dennis 2011) att det stärker förtroendet mot företaget. I sin undersökning kom de fram till att när företag håller sig till en jordnära nivå (dvs. att dom håller god ton i sina konversationer, är tydliga och vänliga och talar på enkelt sätt så ingen förvirring sker) vid samtal med sina kunder så känner sig kunderna mera betydelsefulla och att man får bekräftelse vilket gör att kunden i sin tur är mera benägen att tala gott om företaget på facebook. Vidare i sin undersökning berättar de i sin undersökning att vänner på facebook är mera benägna på att lita mera på varandra vad gäller produktrekommendationer än om det hade varit någon okänd.


MVH
Niklas Vedberg

Ref lista:

Harris, Lisa. Dennis, Charles. (2011) Engaging customers online – challenges for e-retailers. Journal of Consumer Behaviour, Volume 10, Issue 6 p. 338–346.
[Elektronisk] Tillgänglig: < http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/cb.375/references >
[2012-12-11]




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar